Att marknadsföra en nystartad butik

Den fysiska butikens tid är fortfarande inte över, hur många gånger somliga verkar vilja påstå det. Men samtidigt gäller det att vara realistiskt när det kommer till en butiks plats på marknaden. Har man dock startat en butik eller funderar på att göra det blir det viktigt att tänka på marknadsföringen så tidigt som möjligt.

Närvaro på nätet

Även om man inte planerar att satsa mycket på försäljning online kommer man behöva etablera någon form av närvaro på nätet. Man behöver inte nödvändigtvis bygga sin egen webbplats, men då bör man åtminstone ha en närvaro i sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram. När det är lättare för kunder att hitta information om butiken och även kommunicera med den kommer man alltid att se fördelar av detta arbete.

Annonsera lokalt

Prova också att annonsera i lokala tidningar och överallt annars i området där det är möjligt. Ibland går det även att få tidningar och nyhetssajter att göra ett reportage om butiken. Ju mer unik man kan framställa sig vara desto större chans att få en positivt svar på detta. Man kan även skicka ut reklam med posten till folk som bor i omgivningen.

Sätt butiksnamnet på allt

Att få kunder och andra att minnas namnet på butiken kanske inte känns som en stor grej till att börja med. Men detta kan faktiskt vara väldigt viktigt. Mun till mun är inte något man kan bygga rent organiskt, men det går helt klart att ge bättre förutsättningar för det. Genom att sätta namnet på butiken på allt man kan kommer fler människor se namnet, och se det oftare. En bra början är alltid kassar och påsar, och mer rejäla varianter kan man alltid se till att ge bort med köp över ett viss pris eller vid invigningen.