Sälja på en mässa

Att sälja på en mässa är annorlunda jämfört med annan försäljning eftersom det är kunden som måste komma till dig och inte tvärtom. Konkurrensen är hård på mässorna och du behöver därför ha något som gör att ni sticker ut ur mängden samt gott om tålamod för det kan dröja innan ni märker positiva resultat av att sälja på mässor.

Se till att synas

Något som kan verka som en självklarhet är att ni måste synliggöra er för att kunna sälja. Det gör ni bäst genom att ha företagets logga väl synlig vid et monter. Ett tips är att använda er av stora i frigolitbokstäver. Sådana kan du beställa av Scandexpo som har stor erfarenhet av tillverkning av exponeringsmaterial.

Anpassa montern efter syftet

Om syftet är att locka till er nya kunder bör det vara försäljare som står i montern, men om det är för att hålla kontakten med era gamla kunder kanske du i stället bör använda dig av personer med mer tekniska kunskaper. De som står i montern måste också vara bra på att prata med människor. En öppen monter ger en större möjlighet att träffa nya, potentiella kunder medan en mer trivsam miljö med till exempel fåtöljer är bäst för att umgås med existerande kunder.

Tänk långsiktigt

Även om ni inte får många nya kunder är det ändå viktigt att ni fortsätter att stå på mässor. Det ger er en chans att stärka varumärket och visa befintliga kunder att ni fortfarande finns till hands. Ge dem inte någon chans att glömma bort att ni existerar. Ha också tålamod! Nya Affärer har i en intervju med Mikael Jansson, som har närmare 30 års erfarenhet av mässor, konstaterat att det brukar det ta minst ett år innan det visas något resultat av en mässa. I intervjun finner du också många fler tips på hur du bäst säljer på mässan.